mandag 25. august 2014

Ferdig: Fresco lace bodice cardigan

IMG_3324Så hvordan har det gått med jakkene? Joda, her er det en liten gjeng som bare venter på å vises fram, noen på pinnene og noen i tankene. Så alt i alt vil jeg si at det går bra, det. Første jakke ut har jeg allerede vist frem litt allerede, og ikke minst brukt en del (den ble nemlig ferdig i juni).

Garnet er det, passende nok, Tant Kofta som har farget på bestilling. Rød-rødt var det jeg bestilte, og så absolutt det jeg fikk med meg. Det er en tynn angora/merino-blanding ved navn angorett, veldig varm og pusete, men ikke like elastisk, noe jeg gjetter at den har til felles med garnet originalen til mønsteret er strikket i (som består av 30% alpakka og 10% angora). Dog er det litt tynnere, så jeg fikk pusle litt med størrelsene (endte opp med å strikke kroppen med masketall for small og lengde for x-small, og ermene med maskeantall for medium og lengde for  x-small).

IMG_3325

Modellen er strikket i masse stykker og full av sømmer, og det er jo noe herk for de av oss som ikke liker å montere, men fordi jeg har innsett at mye av grunnen til at jeg misliker montering er at jeg stort sett ikke har prestert så bra de gangene jeg har gjort det, så gikk jeg likevel for å følge oppskriften på det. Det tok jo sin tid, og jeg tror fortsatt jeg kommer til å unngå "unødvendige" (jadajada, stabilitet schmabilitet) sømmer. MEN nå kan jeg i alle fall sy sammen to strikkede langsider.

IMG_3327

Mønster: Fresco Lace Bodice Cardigan av Carrie Bostock Hoge
Pinner: 2,25 2,5 og 2,75
Garn: Angorett fra Tant Kofta
Endringer: Ovennevnte størrelsespusling
Strikket til: Saturday Night Live
På Ravelry

IMG_3355
(Sånn kan det gå når man leker med kamerafjernkontroll samme dag som det er sesongpremiere av Doctor Who)

In English: I knit a red cardigan! It's red and warm and fluffy and I now master the mattress stitch.

1 kommentar:

  1. Den er kjempefin og må ha tatt en evighet med så tynne pinner. Men det er det verdt for den ser så nett og fin ut.

    SvarSlett