onsdag 23. oktober 2013

Ferdig: Jumper i rødt, hvitt og blått

IMG_1705

Dette er et mønster ra førtitallet som V&A Museum i London har delt på hjemmesida si, og kombinasjonen av fargene og navnet "Your Victory jumper" gir vel visse assosiasjoner til året 1945 (Så jeg kjente at det passet bra når jeg satt med den i hendene og så første episode av Halvbroren). Jeg synes det er et kjempefint mønsterm men ville gjøre den litt mindre fargesterk, så jeg byttet om på de røde og hvite stripene. Garnet brukte jeg for første gang til dette prosjektet, og syntes det var en hit. Til kortermede plagg er kan det bli litt for varmt med rein ull, men garn i reint plantemateriale mangler ofte spenst. 50/50 bomull og ull er dermed bra for en jumper som dette, og fargene liker jeg godt. Det er ikke et garn man får tak i mange steder, men det kan godt være det blir med noen nøster hjem neste gang jeg er på garnleiting i Kristiansand.

IMG_1697

Mønster: Your Victory Jumper
Endringer: strikket ikke separat for- og bakstykke, ermene strikket rundt til fellingen begynte, litt færre masker til for- og bakstykket.
Garn: Geilsk bomuld og uld
Pinner: 2,5 til vrangbord og 3 til resten
Strikket til: Halvbroren og togturer
på Ravelry

6 kommentarer:

  1. Veldig fin! Fikk veldig lyst til å strikke denne i en eller annen utgave, men ble litt forvirret av oppskriften, hva slags pinnestørrelser er det de snakker om? Og hvor har du kjøpt garnet du har brukt? Inger

    SvarSlett
    Svar
    1. I gamle engelske mønstre bruker de ofte størrelsene som kalles UK/Canadian i denne tabellen: http://www.yarnfwd.com/main/needleconv.html. Jeg strikket med en kvart pinnestørrelse tynnere enn det som står, men jeg strikker nok litt løst og er ikke videre barmfager. Garnet kjøpte jeg på Karmin i Kristiansand, men Geilsk har oversikt over forhandlere og dessuten nettbutikk på hjemmesiden sin: http://www.geilsk.dk/

      Slett
    2. Tusen takk for svar. Hvilken størrelse i dagens størrelser vil du anslå den er? Jeg så og din kjempefine Lacey sweater Blouse, mulig jeg må strikke den og! :)
      Inger

      Slett
  2. Så flott genser!
    Jeg har lagt ut et bilde på genseren du spurte etter på bloggen min. Nærbildet gir et tydelig bilde av mønsteret. Lykke til om du vil strikke det...

    SvarSlett
  3. Hei! Liker bloggen din! Ikke sikker på om du ser svaret mitt om boleroen der jeg postet det, så jeg legger det her også for sikkerhets skyld :) Jeg begynte først med en størrelse jeg trodde skulle stemme, men måtte regne om etter kroppsmål fordi den ble aaaalt for stor. Men jeg tror ikke strikkefastheten min var helt på plass heller...

    SvarSlett