mandag 12. august 2013

Reisen til lamaland

Nå er det jo et par uker siden jeg kom hjem fra Peru, så jeg tenkte kanskje jeg skulle fortelle litt og vise noen bilder før det taper helt nyhetsverdi (ikke for at det er noe jeg holder meg til når jeg skriver om strikkeprosjekter, altså).

Turen gikk først til Lima (via Stockholm - London - Dallas), hvor vi var en snau uke og kikket på stillehavet og spiste ceviche og gikk på marked og sånt.
Dette er reisefølget med lama- og sneglefingerdukker. Min lama er høyest.
Dessuten lagde vi sjokolade


På noen markeder hadde de garn, men det var mer akryl enn alpakka. Ville man ha ferdigstrikket alpakkagenser (gjerne med lamamotiv) var det derimot lett å finne.


Så fant vi ørken på (i) Ica


Der lærte vi at man kan bruke sand til mye av det vi er vant til å gjøre med snø her i norden. Man kan for eksempel lage en engel.


Eller ake ned lange bakker på et brett.


Så dro vi tilbake til Lima og traff gruppa vi skulle reise med. Dagen etter første møtet fløy vi opp i Andes til Cusco, hvor det ble tyngre å puste og sterkere sol om dagen. Vi så på gamle bygg og potteskår, kjøpte myslibarer og drakk væskeerstatning. Så satte vi oss i en minibuss og dro ut på landsbygda for å besøke et håndarbeidskollektiv.


Der var det spinning og veving og farging og strikking, og kvinnene solgte det de hadde laget til besøkere som oss. Og vi fikk vårt første møte med lama.


Etter en nervøs natts søvn tok vi på oss fjellskoene og møtte opp på km 82 med solhatt og gåstav, klare for Inca trail. 


Vi gikk og gikk, og etter tre dager og en morgen med solstikk, slit, neseblod, vonde knær og veldig fin utsikt, kom vi til døra (eller porten da, the Sun gate, som guiden kalte den). Og da fikk vi se solen stå opp over Machu Picchu. Turen var nok det mest slitsomme jeg har gjort, men også utrolig fin. 


Tilbake i Cusco ramla vi over en butikk som solgte alpakkagarn i storskala, og jeg fikk satt et stort kryss i to do-lista.


Jeg endte opp med en kilo ufarget og en kilo gråsvart alpakka til 80 soles (ca 170 nok) kiloen. Og en kilo grønn ull/alpakkablanding for 55 soles. Lina kjøpte også garn.


Videre bar turen til Titicacasjøen, hvor vi kjørte båt,


så sauer,


 og strikkende menn


og pløyde litt i potetåkeren


Så tok vi buss og ferge til Bolivia.


Der hadde vi en kort visitt i La Paz og på en utgravning av et tusen år gammelt tempel, før vi vendte nesa nordover mot Lima og så fløy tilbake til Sverige. 

Og alle var enige om at det hadde vært en in tur. 

Hvis man er interessert i å se flere bilder fra turen så har jeg lagt ut en hel del på flickr.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar