tirsdag 19. mars 2013

Vev

Min første fillerye har fått plass i sovealkoven mellom senga og garderoben. 
Siden jeg i høst fikk tilgang på vevstol, har jeg såvidt begitt meg ut på nytt håndtverksterritorium, nemlig filleryeveving. I vinter vevde jeg min første fillerye av et dynetrekk og en ball med ferdigrevne filler jeg fant i en bruktbutikk. De som har ansvar for vevrommet mente den minnet om de norske fjellene, men jeg for min del hadde en litt mer maritim baktanke (jeg er jo tross alt ikke fra den fjellete delen av Norge). Uansett er jeg fornøyd med første forsøk, kantene er i det minste mye jevnere enn på dukketeppene jeg vevde i barnehagen, i alle fall etter det jeg husker (det er den eneste veverfaringen jeg har å sammenlikne med).
Da jeg startet trodde jeg det var like mye hvitt som de andre fargene til sammen. Det var ikke det.

De andre fargene er stripeblå, ruteblå og stripelilla. 
Vevstol!

Nå har jeg kommet i gang med fillerye 2, denne også en anelse lyseblå og hvit, men også pastellgrønn-og gul (takk, Mamma), og med innslag av grønt og brunt. Målet med denne er litt lengre rye, og litt jevnere kanter enn på den forrige. 

Foreløpig mest fornøyd med den grønne stripa. Grønt er så flott. 
På en av de andre vevstolene holder noen på med en grønn rye i fiskebein. Det vil jeg lære meg. For øyeblikket er fiskebein og gåsøyne de to store vevmålene. Jeg ser for meg at når man kan den ene er den andre ganske lett.
.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar