mandag 11. mars 2013

Tweedy

Jeg tror aldri jeg har strikket et helt plagg med bare det garnet som nevnes i oppskriften før. Det blir liksom aldri sånn. Jeg har funnet et garn jeg hadde hjemme, tatt ett som var billigere eller et jeg har syntes passet bedre. Men så dukket denne oppskriften opp hos pickles, og den var akkurat som jeg ville ha den (bortsett fra navnet, da, jeg blir litt ubekvem ved tanken på at jeg skal ha på meg noe som helst som er "sassy"). Teksturen var fin, modellen var fin, til og med fargen på bildet var rett, så plutselig hadde jeg bestilt meg et skjørtesett. 

De gule fine husene på toppen bor jeg i.

Strikkede underdeler er jo litt mindre vanlig, og jeg har nok i utgangspunktet vært litt skeptisk til hele konseptet. Skjørt med litt vidde blir fort for tunge og mister formen, de stramme kan fort bli litt for trange og avslørende og trusekant. Men med tykkelsen og teksturen på dette skjørtet holdes trusekantene innerst inne, og formen holder seg bra. Det røffe tweed-garnet hjelper jo også. Det gikk ganske fort å strikke og mønsteret var enkelt å følge, men om jeg skulle ha gjort det igjen tror jeg at jeg hadde strikket på vranga så det hadde blitt flest rette masker, diamantmønsteret er nok ikke så vrient fra vrangsida heller. Jeg kjente at jeg ble mer sliten i hendene enn vanlig da jeg strikket på det, og rettmasker hadde nok hjulpet mot det. Oppskriften beregner raust med garn (i alle fall i størrelse xs), jeg strikket riktignok noen cm kortere enn oppskriften, men brukte godt under 300 g (i oppskriften beregner de 400). Alt i alt er jeg i alle fall fornøyd med både plagget og strikkeprosjektet, 

En liten oppsummering:
Mønster: Sassy Sekretærskjørt fra pickles
Endringer: 4-5 cm kortere enn oppskriften
Størrelse: xs
Garn: 275 g pickles merino tweed i fargen sti

Jeg har strikket hanskene og. De er ii hvit alpakka med flettemønster og går opp til albuene. Den ene pekefingeren har smartphone-hull.

(Adrian tok bildene)

1 kommentar:

  1. Skjørtet var utrolig stilig - du kledde det godt. Flotte bilder.

    SvarSlett